Welke afbeeldingsformaten gebruik ik voor mijn social media?

Welke afbeeldingsformaten gebruik ik voor mijn social media?

Wil je meer betrokkenheid bij je berichten op social media? Dan kun je niet om het plaatsen van afbeeldingen en video’s heen.

Grootste frustratie! Ieder platform kent zijn eigen formaten voor verschillende soorten afbeeldingen. Vandaar dit overzicht.
In de overzichten zijn ook alle afmetingen meegenomen ten aanzien van video’s en advertenties.

De afbeeldingsformaten kun je invoeren in diverse ontwerpprogramma’s, zoals Photoshop, InDesign, Illustrator, Microsoft Publisher en Canva.
Over dat laatste programma geef ik onderaan dit bericht nog extra informatie.

Via onderstaand menu kom je snel bij de formaten van de verschillende social mediaplatformen.

TIP: Sla dit bericht op bij je favorieten.

Een liniaal meet hoe groot de afbeeldingen op social media mogen zijn

Facebook

Berichten in je tijdlin
Bestandsgrootte:max 4 MB
Bestandsformaat:JPG, PNG, GIF
Aantal afbeeldingen per post:meerdere
Profielfoto:170 x 170 pixels (desktop)
128 x 128 pixels (mobiel)
Omslagfoto:820 x 312 pixels (desktop)
640 x 360 pixels (mobiel)
Bericht:1200 x 630 pixels
Omslagfoto evenement:1920 x 1005 pixels
Story:
1080 x 1920 pixels
(alleen afbeelding mogelijk)
Video:1280 x 720 pixels (max. lengte is 240 minuten)
Berichten in je tijdlin
Advertentiefoto:1200 x 628 pixels
Video:1080 x 1350pixels (4:5 ratio), minimaal 1080 x 1080 pixels
Max. lengte is 15 seconden
Story:1080 x 1350px (4:5 ratio), minimaal 1080 x 1080 px.
Max. lengte is 15 seconden
(alleen afbeelding mogelijk)
Messenger afbeelding:1200 x 628 pixels

TIPS:

  1. Voor foto’s geldt: PNG-formaat geeft het minste kwaliteitsverlies;
  2. Hou er bij je profielfoto rekening mee dat deze in een cirkel getoond wordt;
  3. Hou bij het ontwerp van je omslagfoto er rekening mee dat je profielfoto aan de linkerkant staat.
  4. Het plaatsen van nieuwe posts kan ook via Facebook Business suite. Dat geldt ook voor stories.
  5. Voor video’s geldt: MP4 is het meest gangbare formaat en zorgt voor relatief kleine bestanden

Instagram

Fotoberichten in je tijdlijn
Bestandsgrootte:max 10 MB
Bestandsformaat:JPG, PNG
Aantal afbeeldingen per post:10
Profielfoto:110 x 110 pixels
Bericht (vierkant):1080 x 1080 pixels
Bericht (horizontaal):1080 x 608 pixels
Bericht (verticaal):1080 x 1350 pixels
Stories:1080 x 1920 pixels
Videoberichten
Video (vierkant):1080 x 1080 pixels
(aanbevolen lengte = max 60 sec)
Video (horizontaal):1080 x 609 pixels
Video (verticaal):1080 x 1350 pixels
Carousel post:1080 x 1080 pixels (per afbeelding/video)
Thumbnails:161 x 161 pixels
IGTV video:828 x 1033 pixels
IGTV cover:420 x 654 pixels
Reels:1080 x 1920 pixels

TIPS:

  1. Voor foto’s geldt: PNG-formaat geeft het minste kwaliteitsverlies;
  2. Hou er bij je profielfoto rekening mee dat deze in een cirkel getoond wordt;
  3. Het plaatsen van nieuwe posts kan ook via Facebook Business suite. Dat geldt ook voor stories.
  4. In Instastories kun je ook een link naar een website plaatsen
  5. Voor video’s geldt: MP4 is het meest gangbare formaat en zorgt voor relatief kleine bestanden

LinkedIn

Bestandsgrootte:max 10 MB
Bestandsformaat:JPG, PNG, GIF
Aantal afbeeldingen per post:1
Persoonlijke pagina
Profielfoto:400 x 400 pixels
Omslagfoto:1128 x 191 pixels
Bericht (vierkant):1200 x 1200 pixels
Bericht (verticaal):1080 x 1350 pixels
Stories:1080 x 1920 pixels
Link afbeelding;1200 x 627 pixels
Video:256 x 144 pixels (minimum) / 4096 x 2304 pixels (maximum)
(Max. duur is 10 minuten)
Bedrijvenpagina
Logoafbeelding:400 x 400 pixels
Omslagfoto:1128 x 191 pixels
Bericht360 x 120 pixels
Sponsored content afbeelding:1200 x 628 pixels
Omslagfoto evenement1920 x 480 pixels
Advertenties
Dynamic ads (alleen logo): 100 x 100 pixels
Carousel ads (vierkant):1200 x 1200 pixels

TIPS:

  1. PNG-formaat geeft het minste kwaliteitsverlies;
  2. Hou er bij je profielfoto rekening mee dat deze in een cirkel getoond wordt;
  3. Hou bij het ontwerp van je omslagfoto er rekening mee dat je profielfoto/logofoto aan de linkerkant staat.
  4. Voor video’s geldt: MP4 is het meest gangbare formaat en zorgt voor relatief kleine bestanden

Twitter

Twitter feed
Bestandsgrootte:max 5 MB
Bestandsformaat:JPG, PNG, GIF
Aantal afbeeldingen per post:4 afbeeldingen of 1 GIF
Profielfoto:400 x 400 pixels
Omslagfoto:1500 x 500 pixels
Bericht:1120 x 675 pixels
Video:1280 x 1084 pixels
(max lengte = 140 sec)
Fleets:1080 x 1920 pixels
Twitter Ads
Website card afbeelding:800 x 418 pixels
App card afbeelding:800 x 800 pixels
Carousel afbeelding:800 x 800 pixels
Direct message afbeelding:800 x 418 pixels
Conversation card afbeelding:800 x 418 pixels
Video (vierkant:)720 x 720 pixels
(Aanbevolen videolengte is 12 sec. of minder)
Video (horizontaal):1280 x 720 pixels
(Aanbevolen videolengte is 12 sec. of minder)
Video (verticaal)720 x 1280 pixels
(Aanbevolen videolengte is 12 sec. of minder)

TIPS:

  1. Voor foto’s geldt: PNG-formaat geeft het minste kwaliteitsverlies;
  2. Hou er bij je profielfoto rekening mee dat deze in een cirkel getoond wordt;
  3. Hou bij het ontwerp van je omslagfoto er rekening mee dat je profielfoto aan de linkerkant staat.
  4. Voor video’s geldt: MP4 is het meest gangbare formaat en zorgt voor relatief kleine bestanden

YouTube

Normale content
Bestandsformaat:JPG, PNG, GIF, BMP
Profielfoto:800 x 800 pixels
Omslagfoto:2560 x 1440 pixels (desktop)
1546 x 423 pixels (mobiel)
Video miniatuur:1280 x 720 pixels
Video:Minimum: 426 x 240 pixels
Maximum: 3840 x 2160 pixels
(Aspect ratio is 16:9)
Advertenties
Display ads:300 x 250 pixels
Overlay ads:480 x 60 pixels
Companion banner ads:300 x 250 pixels
Skippable video ad:1920 x 1080 pixels (aanbevolen)
(Duur is 12 seconden – 6 minuten)
Non-skippable video ad:1920 x 1080 pixels (aanbevolen)
(Duur is 15 seconden – 20 seconden, afhankelijk van de regio)
Bumper video ad:1920 x 1080 pixels (aanbevolen)
(Duur is 6 seconden)

TIPS:

  1. PNG-formaat geeft het minste kwaliteitsverlies;
  2. Hou er bij je profielfoto rekening mee dat deze in een cirkel getoond wordt;
  3. Voor video’s geldt: MP4 is het meest gangbare formaat en zorgt voor relatief kleine bestanden
  4. Veel videobewerkingsprogramma’s hebben vooringestelde formaten voor YouTube

Pinterest

Standaard posts
Bestandsformaat:JPG, PNG, GIF, BMP
Profielfoto:200 x 200 pixels
Omslagfoto:1440 x 810 pixels
Post afbeelding (verticaal):1000 x 1500 pixels
Board cover frame:600 x 600 pixels
Board display afbeelding:222 x 150 pixels
Video (vierkant):1:1
(Max. duur is 30 minuten)
Video (verticaal):2:3 of 9:16
Story (afbeelding of video):1080 x 1920
(Max. duur video is 1-60 sec.)
Advertenties
Video (vierkant)1:1
(Max. duur is 30 minuten)
Video (widescreen): 16:9
(Max. duur is 30 minuten)
Carousel (2-5 afbeeldingen):1000 x 1000 pixels
1000 x 1500 pixels

TIPS:

  1. PNG-formaat geeft het minste kwaliteitsverlies;
  2. Hou bij je profielfoto rekening mee dat deze in een cirkel getoond wordt;
  3. Hou bij het ontwerp van je bord rekening mee dat de afbeeldingsgrootte van (slechts) 222 x 150 pixels is. Het onderwerp waar je mee wilt opvallen zal dus heel duidelijk moeten zijn.

SnapChat

Bestandsformaat:Advertenties
Afbeelding:1080 x 1920 pixels
(Aspect ratio = 9:16)
Video:1080 x 1920 pixels
(Aspect ratio = 9:16)
(Max. duur is 180 seconden)
Geofilter:1080 x 1920 pixels
(Aspect ratio = 6:13)

TikTok

Standaard posts
Bestandsformaat:JPG, PNG
Profielfoto:200 x 200 pixels
Video:1080 x 1920 pixels
(Aanbevolen duur is max. 15 seconden)
Advertenties
Video ad:1080 x 1920 pixels
(Aanbevolen duur is 9 tot 15 seconden. Min. 5 seconden en max. 60 seconden)
Afbeelding ad:1080 x 1920 pixels
(Aspect ratio = 1:1)

Spotify

Bestandsformaat:JPG, PNG
Profielfoto:750 x 750 pixels
Omslagfoto:2660 x 1140 pixels
Artwork afbeelding:1500 x 1500 pixels
Playlist afbeelding:300 x 300 pixels

Canva

Duizelt het je na het zien van alle bovenstaande tabellen nog steeds met al die verschillende afbeeldingsformaten? Of ben je gewoon niet zo handig met fotobewerkingssoftware of grafische programma’s?

Maak je het jezelf dan gemakkelijk en open een gratis account aan op Canva.

Dit programma kent ontzettend veel creatieve mogelijkheden èn heeft voor de meeste platformen en type afbeeldingen al sjablonen klaarstaan.

Dan hoef je alleen maar de foto die je wilt publiceren in het sjabloon in te laden, te bewerken en op te slaan (bij voorkeur als PNG-file). Daarna publiceer je de afbeelding binnen het platform dat je voor ogen had.

Met een betaald account heb je ook de mogelijkheid om direct de afmetingen van een afbeeldingen om te zetten naar een ander format. Dus bijvoorbeeld van een Facebook banner naar een videocover van YouTube. Dan moet je vaak nog wat kleine aanpassingen doen. Het spaart je wel veel tijd uit.

P-Focused is een zeer grote fan van Canva en kan je zeker wegwijs maken in dit programma.