Betalen voor communicatieadvies

Betalen voor communicatieadvies

Gisteren had ik een gesprek met iemand die ik in een café ontmoette. Hij stelde me een vraag waar ik achteraf toch wat verder over ben gaan nadenken. En dat wil ik ook graag met jullie delen.

Nadat ik hem vertelde dat ik (online) communicatiespecialist ben, stelde hij me de vraag:  “Waarom zou je betalen voor communicatieadvies? Iedereen communiceert toch  al zijn hele leven lang, vanaf zijn wieg tot zijn graf.” Ik gaf hem daarin gelijk en vertelde hem dat dit ook meteen het moeilijkste is wat we iedere dag doen; communiceren met elkaar. Want daar gaat het ook vaak fout. Miscommunicatie, onbegrip, niet naar elkaar luisteren. Niet bereiken wat je eigenlijk wil.

Nu ben ik geen coach op het gebied van interpersoonlijke communicatie,  ik ben meer gespecialiseerd in alle vormen van massacommunicatie. En ook daar gaat nogal veel mis, omdat de boodschap die je uitzendt niet wordt begrepen door de ontvanger.

Terug naar de vraag: ‘Waarom zou je betalen voor communicatieadvies?’  Daar zijn tientallen antwoorden op te geven. En is ook erg persoonlijk per ondernemer/onderneming. En bij het noemen van argumenten moet ik natuurlijk niet teveel vanuit mijn eigen straatje redeneren, want uiteraard zie ìk het belang er wel van in.

Misschien kan ik beter aan de hand van een aantal vragen jou wel het antwoord op de vraag laten geven::

  1. Heb je de indruk dat je voldoende omzet haalt met je huidige inzet van communicatiemiddelen?
  2. Heb je de indruk dat je potentiële klantengroep jouw boodschappen voldoende begrijpen?
  3. Heb je de indruk dat je je potentiële klantengroep doelgericht bereikt?
  4. Heb je voor jezelf duidelijke doelstellingen gesteld, wat je met de inzet van je communicatiemiddelen wil bereiken?
  5. Heb je voldoende tijd om aandacht aan je communicatie-uitingen te geven. Bijvoorbeeld: het onderhoud van je social media kanalen?
  6. Spreek je de ‘taal’ van jouw potentiële klanten? Kun je jezelf in hen verplaatsen?

Heb je alle vragen met ‘Ja’ beantwoord, dan kan ik alleen maar concluderen dat je inderdaad geen direct communicatieadvies nodig hebt. Of je werkt misschien al samen met een collega van mij.

Was het antwoord op 1 of meerdere vragen: ‘Nee’, dan is het denk ik wel handig om eens met een communicatieadviseur te praten. Want kort door de bocht, dit zijn precies de aandachtsgebieden waar ik mijn aandacht tijdens een adviestraject op richt.

Daarbij stel ik jou als ondernemer centraal en denk vanuit een realistische kant naar het behalen van gestelde doelen .Jouw eigen capaciteit als ondernemer en wat bedrijfseconomisch haalbaar is worden daarin ook zeker meegenomen.

Ik ga graag met jou het gesprek aan omdat ik het jou gun een stap verder te maken met jouw onderneming en jouw doelstellingen te halen. En dit door een betere inzet van communicatiemiddelen. Kijk eens op https://www.p-focused.nl/werkwijze om te zien hoe P-Focused dit samen met jou gaat realiseren.

Erwin is aan het typen en kijkt ons aan