Heeft het inzetten van Facebook nog zin?

Heeft het inzetten van Facebook nog zin?

Publiceer je regelmatig op Facebook? Merk jij dat sinds begin 2018 je minder likes en een minder groot bereik hebt met de posts vanaf je zakelijke pagina?

Dat zou best kunnen kloppen, want Facebook heeft behoorlijke aanpassingen in zijn algoritme doorgevoerd, waardoor gebruikers meer berichten van je naaste kring op je tijdlijn te zien krijgt, dan berichten van bedrijven.

Facebook zegt dit gedaan te hebben om hun gebruikers weer vaker richting het platform te trekken (en langer).

Hoe kan ik hier mee omgaan?

“Wat heeft dit nu tot gevolg en hoe kan ik hier mee omgaan?”, vraag je jezelf misschien af.

Ik zou je niet adviseren om je bedrijvenpagina op Facebook te sluiten. Want het is en blijft een van de grootste social media kanalen. Alleen al in Nederland kent Facebook ruim 10,8 miljoen gebruikers (waarvan 7,6 miljoen dagelijks).

Daarom krijg je van mij…

4 tips om het nieuwe algoritme van Facebook te verslaan

 1. Maak meer gebruik van ‘inhakers’

Inhakers zijn berichten die inhaken op de actualiteit. Dit kan betrekking hebben omdat het een of andere ‘dag van..’ is. Of iets wat letterlijk in de actualiteit gebeurd. Dit vraagt wel creativiteit, snelheid en ook enige voorzichtigheid. Want niet alle onderwerpen zijn geschikt om dit te koppelen aan jouw merk.

2. Zorg voor goede interactie met je publiek.

  • Stel je publiek een vraag;
  • Laat het publiek kiezen waar hun voorkeur naar uitgaat, bijvoorbeeld t.a.v. een bepaalde smaak
  • Gebruik foto’s bij je post;
  • Geef (gratis) tips over je product of dienst;
  • Geef commentaar op actuele onderwerpen.

3. Maak en plaats video’s

Video is nu al meer dan 80% van alle inhoud op social media. En wordt ook altijd goed gewaardeerd. En dat komt ook omdat een videoboodschap veel sneller wordt verwerkt door onze hersenen dan geschreven woord.

4. Zorg voor een hoge plaatsingsfrequentie

Omdat de wegen van Facebook redelijk ondoorgrondelijk zijn, weet je nooit precies wie en wanneer jouw bericht gelezen wordt. Het is daarom niet erg om bijvoorbeeld 3x per week iets te plaatsen en met regelmaat hetzelfde bericht nog een keer te plaatsen.

Achterliggende gedachte

Wil je ook weten waarom deze tips gaan werken, lees dan nog even verder.

Gebruik maken van social media is de manier om betrokkenheid van je publiek (klanten en potentiële klanten) te krijgen. De achterliggende gedachte is meer ‘gevoel’ rondom jouw merk op te bouwen. Dit in tegenstelling tot het enkel ‘harde’ reclame voor je bedrijf maken.

Echte betrokkenheid krijg je in mijn ogen alleen wanneer je rekening houdt met de behoeften en vragen van je publiek. En daarin mag je heel breed denken. Denk in handige tips rondom service, een antwoord op veel gestelde vragen, nieuwe gebruikersmogelijkheden, recepten etc. De mogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos.

Organisch v.s. adverteren

Een vraag die ik ook vaak krijg is heeft betrekking op de keuze tussen organische post (onbetaalde) en advertenties (betaalde). Wat is wijsheid daarin?

Kort door de bocht: voor echte betrokkenheid met je publiek en het opbouwen van een hoeveelheid trouwe fans, adviseer ik nooit om daar advertenties voor in te zetten. Dit kun je wel inzetten om buiten je huidige ‘fans’ de aandacht op je merk te vestigen. Bijvoorbeeld door een speciale aanbieding te doen.

Over het algemeen is adverteren via Facebook niet erg duur en kan daarom erg lucratief zijn.

Mocht je meer willen weten over bovenstaand onderwerp ? Of wil je weten hoe je een en ander het best kunt toepassen binnen jouw social media strategie? Neem dan geheel vrijblijvend contact met me op. Ik help je graag vooruit.

Kijk anders ook eens op: Social Media Marketing

Toetsenbord met facebook en messenger symbool