“Ik heb niets met Facebook”.
“Ik ga toch niet met mijn hoofd op een foto staan en dat op Facebook plaatsen.”
“Ze hoeven dat toch allemaal niet van mij te weten?”
Deze opmerkingen hoor ik vaak wanneer ik met collega-ondernemers spreek. Met name die, laat ik het netjes zetten, van dezelfde generatie zijn als ik. En misschien nog wel ouder. Overigens, ik ben 45 jaar oud.
Laat ik voorop stellen, dat ik de opmerkingen wel begrijp. De generaties na mij zijn veel meer opgegroeid in een digitale wereld dan dat ik ben. Bij mij thuis hadden we nog zo’n bakelieten draaischijf telefoon met het heerlijk ouderwetse ratelende geluid wanneer de draaischijf naar de 0 terugdraaide, iedere keer als je één cijfer had gekozen. En als je per ongeluk je vinger in het verkeerde gat had gestoken, mocht je het hele nummer opnieuw draaien. Wat was ik er blij mee toen we eindelijk een druktoetstoestel krijgen.
Nostalgie? Nee, ik ben blij met de voortschrijdende technieken en de gebruiksgemakken die deze opleveren voor de mensheid. Want ook al ken ik geen enkel 06-nummer nog uit mijn hoofd (behalve het mijne), wat ben ik blij met de mogelijkheden die een mobiele telefoon biedt tegenwoordig.
Maar terug naar het onderwerp: want met de technologische ontwikkelingen en digitalisering maakten we ruim 15 jaar geleden voor het eerst kennis met sociale media. Ook ik was sceptisch in het begin en het heeft zeker een tijd geduurd voor ik met op Hyves en LinkedIn aanmeldde. Pas vele jaren later volgde mijn aanmelding op Facebook.
In de afgelopen jaren is er heel veel veranderd op de diverse sociale platformen. Enerzijds kwamen er steeds meer bij en anderzijds werd het ene platform populairder bij specifieke doelgroepen. Neem Instagram, dit platform is razend populair bij jongeren omdat het blijkbaar helemaal mee beweegt in het tempo van hen.
Een andere belangrijke ontwikkeling is het feit dat bedrijven massaal de sociale media zijn gaan omarmen om in contact te komen met hun publiek. En veel ondernemingen zijn hier uiterst succesvol in. Alleen al het feit dat er vele opleidingen, trainingen en workshops zijn, bewijst dat maar. Ze houden zich allemaal bezig met hoe je social media het best kunt inzetten voor jouw organisatie. Ze willen allemaal (ja ook ik) van die taart mee snoepen.
Maar wat is daarin in mijn optiek de essentie van social media marketing? Als onderneming het contact zoeken met je publiek alsof je een mens bent. Inhoud aan je merk/bedrijf geven waardoor mensen van je gaan ‘houden’, bereid zijn om inhoud van je te delen en nog veel beter inhoud voor jou gaan maken.
En dat is eng, zeker voor de kleinere zelfstandige ondernemers, de éénpitters. Hier zit de onderneming heel dicht op de huid van de ondernemer zelf. Zeker wanneer je geen goederen maar diensten verkoopt, zit de persoon nauw verweven met wat je als onderneming naar buiten communiceert.
“Maar Erwin, wat is nu precies je punt? De titel van dit blog is ‘Sociale schaamte’! Ik lees daar niets over terug.”
Nog even doorlezen, ik ben er bijna. In de tijd dat ik ben opgegroeid, zonder internet en zonder social media, waren we totaal niet bezig om onszelf als persoon in de etalage te zetten. Dat deed je gewoon niet (uitzonderingen daargelaten). Dat ‘schaamtegevoel’ wanneer je dit wel zo zou doen, hebben een hoop mensen van mijn generatie nog steeds, is mijn inschatting.
Zoals ik al eerder schreef de mogelijkheden om jezelf als onderneming via social media te presenteren, zijn bijna eindeloos. Toch voelen veel ondernemers uit mijn generatie (en oudere) zich daar niet gemakkelijk bij. Uit een soort sociale schaamte durven ze zich niet ‘bloot’ te geven.
Is dit herkenbaar voor jou? Dan geef ik je drie tips om hier overheen te stappen.
- Bedenk dat het om jouw ‘dienst’ gaat en nìet om jouw persoon. Jouw persoon is ‘in dienst’ van jouw onderneming en een instrument om je doelstellingen te bereiken;
- Je hoeft niet in al je social media posts jouw gezicht te laten zien. Wissel dit af met bijvoorbeeld Infographics, foto’s die ook met je onderwerp te maken hebben etc;
- Laat een goede serie profielfoto’s maken door een professionele fotograaf. Hiermee voorkom dat je halfgare selfies gaat maken, waarvoor je jezelf inderdaad zou gaan schamen. Een goede fotograaf neemt die zorgen uit handen en zal zorgen dat jouw persoonlijkheid het beste op de foto wordt gezet.
Zie dit als een investering als onderdeel van je online marketing strategie.
Tenslotte nog een belangrijke opmerking. Ondanks dat alles wat ooit op internet wordt gepubliceerd nooit verdwijnt, is de aandacht die een foto van jou krijgt meestal van tijdelijke aard. Of je moet president van Amerika zijn, waar iedere ‘scheet’ groot uitgemeten wordt.
Wil je nog meer tips? Ik denk graag met je mee hoe je èn beter online zichtbaar wordt èn je sociale schaamte weet te overwinnen.
Deze opmerkingen hoor ik vaak wanneer ik met collega-ondernemers spreek. Met name die, laat ik het netjes zetten, van dezelfde generatie zijn als ik. En misschien nog wel ouder. Overigens, ik ben 45 jaar oud.
Laat ik voorop stellen, dat ik de opmerkingen wel begrijp. De generaties na mij zijn veel meer opgegroeid in een digitale wereld dan dat ik ben. Bij mij thuis hadden we nog zo’n bakelieten draaischijf telefoon met het heerlijk ouderwetse ratelende geluid wanneer de draaischijf naar de 0 terugdraaide, iedere keer als je één cijfer had gekozen. En als je per ongeluk je vinger in het verkeerde gat had gestoken, mocht je het hele nummer opnieuw draaien. Wat was ik er blij mee toen we eindelijk een druktoetstoestel krijgen.
Nostalgie? Nee, ik ben blij met de voortschrijdende technieken en de gebruiksgemakken die deze opleveren voor de mensheid. Want ook al ken ik geen enkel 06-nummer nog uit mijn hoofd (behalve het mijne), wat ben ik blij met de mogelijkheden die een mobiele telefoon biedt tegenwoordig.
Maar terug naar het onderwerp: want met de technologische ontwikkelingen en digitalisering maakten we ruim 15 jaar geleden voor het eerst kennis met sociale media. Ook ik was sceptisch in het begin en het heeft zeker een tijd geduurd voor ik met op Hyves en LinkedIn aanmeldde. Pas vele jaren later volgde mijn aanmelding op Facebook.
In de afgelopen jaren is er heel veel veranderd op de diverse sociale platformen. Enerzijds kwamen er steeds meer bij en anderzijds werd het ene platform populairder bij specifieke doelgroepen. Neem Instagram, dit platform is razend populair bij jongeren omdat het blijkbaar helemaal mee beweegt in het tempo van hen.
Een andere belangrijke ontwikkeling is het feit dat bedrijven massaal de sociale media zijn gaan omarmen om in contact te komen met hun publiek. En veel ondernemingen zijn hier uiterst succesvol in. Alleen al het feit dat er vele opleidingen, trainingen en workshops zijn, bewijst dat maar. Ze houden zich allemaal bezig met hoe je social media het best kunt inzetten voor jouw organisatie. Ze willen allemaal (ja ook ik) van die taart mee snoepen.
Maar wat is daarin in mijn optiek de essentie van social media marketing? Als onderneming het contact zoeken met je publiek alsof je een mens bent. Inhoud aan je merk/bedrijf geven waardoor mensen van je gaan ‘houden’, bereid zijn om inhoud van je te delen en nog veel beter inhoud voor jou gaan maken.
En dat is eng, zeker voor de kleinere zelfstandige ondernemers, de éénpitters. Hier zit de onderneming heel dicht op de huid van de ondernemer zelf. Zeker wanneer je geen goederen maar diensten verkoopt, zit de persoon nauw verweven met wat je als onderneming naar buiten communiceert.
“Maar Erwin, wat is nu precies je punt? De titel van dit blog is ‘Sociale schaamte’! Ik lees daar niets over terug.”
Nog even doorlezen, ik ben er bijna. In de tijd dat ik ben opgegroeid, zonder internet en zonder social media, waren we totaal niet bezig om onszelf als persoon in de etalage te zetten. Dat deed je gewoon niet (uitzonderingen daargelaten). Dat ‘schaamtegevoel’ wanneer je dit wel zo zou doen, hebben een hoop mensen van mijn generatie nog steeds, is mijn inschatting.
Zoals ik al eerder schreef de mogelijkheden om jezelf als onderneming via social media te presenteren, zijn bijna eindeloos. Toch voelen veel ondernemers uit mijn generatie (en oudere) zich daar niet gemakkelijk bij. Uit een soort sociale schaamte durven ze zich niet ‘bloot’ te geven.
Is dit herkenbaar voor jou? Dan geef ik je drie tips om hier overheen te stappen.
Zie dit als een investering als onderdeel van je online marketing strategie.
Tenslotte nog een belangrijke opmerking. Ondanks dat alles wat ooit op internet wordt gepubliceerd nooit verdwijnt, is de aandacht die een foto van jou krijgt meestal van tijdelijke aard. Of je moet president van Amerika zijn, waar iedere ‘scheet’ groot uitgemeten wordt.
Wil je nog meer tips? Ik denk graag met je mee hoe je èn beter online zichtbaar wordt èn je sociale schaamte weet te overwinnen.